از دین مسیحیت چه می دانید؟

از دین مسیحیت چه می دانید؟

آیا مطمئن هستید که در مورد دین بزرگ مسیحیت، به قدر کافی اطلاع دارید؟!
اگر مطمئن نیستید، پس با این وبلاگ همراه شوید...

بایگانی
آخرین نظرات

عهد جدید چیست؟

سه شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۳۵ ب.ظ

عهد جدید بخش دوم کتاب مقدس است که فقط مسیحیان آن را مقدس می دانند و تاریخ نگارش کتاب های آن مربوط به بعد از میلاد مسیح(ع) است. این بخش شامل 27 کتاب است که 4 تای اول آن «اناجیل»، یک کتاب بعدی آن «اعمال رسولان»، 21 کتاب بعدی «نامه ها» و یک کتاب آخر آن «مکاشفه ی یوحنا» است. در ادامه، نام تمام این 27 کتاب عهد جدید، به ترتیب آورده شده است.

اسامی اناجیل به ترتیب عبارتند از:

انجیل مَتّی

انجیل مَرقُس

انجیل لوقا

انجیل یوحنّا


هیچ کدام از این چهار انجیل نوشته ی حضرت عیسی مسیح(ع) نیست بلکه زندگینامه ی او به روایت چهار تن از پیروان آن حضرت است. از میان این چهار نفر، متّی یکی از 12حواریّ حضرت عیسی(ع) بود. مرقس و لوقا از حواریون نبودند و اصلاً حضرت عیسی(ع) را ندیدند و یوحنا در زمان حضرت عیسی(ع) یک نوجوان بود. سه انجیل متّى، مرقس و لوقا شباهت هاى زیادى با یکدیگر دارند و فصل به فصل و گاه آیه به آیه ی آن ها با هم شبیه است به همین دلیل به آن ها «اناجیل هم نوا» گفته می شود. اما انجیل یوحنّا از لحاظ ساختار متن با سه انجیل دیگر تفاوت­ هایى دارد و در آن تعالیم و سخنان حضرت عیسی(ع) با سبک دیگرى ارائه شده است. به انجیل یوحنا، انجیل «الهیاتی» یا «لاهوتی» نیز گفته می­شود.

کتاب پنجم عهد جدید، کتاب «اعمال رسولان» است. واژه ی «رسول» در مسیحیت برای حواریون و یاران حضرت عیسی(ع) به کار می رود که بعد از ایشان، به شهرهای مختلف فرستاده شدند و به کار نشر و تبلیغ دین مسیحیت پرداختند. در کتاب «اعمال رسولان» به شرح حوادث زندگی این رسولان به ویژه «پولُس» پرداخته شده است. در قرن اول میلادی، کتاب های زیادی در مورد سیره این رسولان نگاشته شد که در نهایت فقط این کتاب به رسمیت درآمد.

21 کتاب بعدی عهد جدید نامه هایی است که از جانب پولُس (17 نامه) و سایر حواریون(7 نامه) به برخی از اقوام و قبایل فرستاده شد. این نامه ها را اغلب با نام آن اقوام و رؤسای قبایل می شناسند و به ترتیب عبارتند از:

رومیان

اولِ قُرَنتیان

دومِ قُرَنتیان

غَلاطیان

اَفَسُسیان

فیلیپّیان

کولسیان

اولِ تسالونیکیان

دومِ تسالونیکیان

اولِ تیموتائوس

دومِ تیموتائوس

تیطُس

فلیمون

عبرانیان

رساله یعقوب

رساله اول پطرس

رساله دوم پطرس

رساله اول یوحنّا

رساله دوم یوحنّا

رساله سوم یوحنّا

رساله یهودا

آخرین کتاب در بخش عهد جدید کتاب «مکاشفه یوحنّا» است که در آن پیشگویی های آخرالزمانی موجود است.

متن اصلی و اولیه ی عهد جدید به زبان «یونانی» است.

نکته ی قابل ذکر در مورد عهد جدید این است که مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی(ع) هرگز کتابی نیاورده است و اصلاً لازم نبوده که کتابی بیاورد؛ چون کتاب، لازمه ی پیامبران است که واسطه ی بین خدا و بشرند و باید از طرف خدا، پیام و کتابی برای مردم بیاورند. ولی حضرت عیسی(ع)، خود خداست و عین وحی است و بنابراین، رفتار و گفتار او برای انسان­ها کافی است. از این رو، به عقیده ی مسیحیان، اناجیل را دیگران بعد از وفات حضرت عیسی (ع) از سیره، سخنان و زندگی او نگاشته ­اند تا سرمشق زندگی باشد برای پیروان آن حضرت در سالیان بعد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۰
Galaxy

نظرات  (۴)

۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۲۵ ♡بهشـــت زودهنـــگــام♡
همه ی تصورات ذهنیم به هم ریخت
تو مدسه کلا یه چیز دیگه بهمون گفته بودن!!!
پاسخ:
بله متأسفانه همینطوره
پس با این وبلاگ همراه باشین تا دیدتون روشن بشه نسبت به بسیاری از موضوعات :)
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۰۳ میرزا قلمدون
ممنون از رد حضور سبزتون توی وبلاگ میرزاقلمدون
مطالب مفیدی دارید . حتما استفاده می کنیم
پاسخ:
سلام
خوش آمدید
ممنون :)

چقدر منطقی!
حضرت عیسی خداست و اصلا لازم نبوده کتاب بیارن
واقعا قانع شدم!
پاسخ:
به هر حال این عقیده ی عده ی زیادی از آدمای روی کره ی زمینه. بهتره به عقیده شون احترام بذاریم و البته این حرف بنده به معنای جلوگیری از تفکر نیس. 
تفکر کردنِ بدون تعصب، سر جاشه :)
با سلام. آن استدلال از حکم جزئی به نتیجه کلی رسیدن است.

من با قیاس اینکه بسیاری از دیگر انبیای الهی کتاب ندارند و حضرت مسیح علیه السّلام هم مانند آنها کتاب ندارد نتیجه را دال بر پیامبر بودن حضرت مسیح علیه السّلام اعلام می کنم.

والسّلام.
پاسخ:
سلام
جالب بود استدلال تون :)
ممنون
البته قیاس شما هم الزاما درست نیس... ینی درسته که پیامبران دیگه ای هم داشتیم که کتاب نداشتن، ولی ممکنه دلیل کتاب نداشتن اون ها با دلیل کتاب نداشتن حضرت عیسی(ع) یکی نباشه...
به هر حال، مسیحی ها از این استدلال به عنوان اثبات الوهیت حضرت عیسی(ع) استفاده نمی کنن... بلکه الوهیت حضرت رو دلیل کتاب نداشتن ایشون می دونن...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">